10 tips voor een beter slaappatroon

Wat leidt tot een goede nachtrust? 

Slaap is een cyclisch en chemisch proces. Het is cyclisch omdat je lichaam zich aanpast op het ritme van de seizoenen en de overgang van licht naar donker. Slaap is een chemisch proces omdat het brein bepaalde stoffen moet uitscheiden om je te laten slapen en weer wakker te laten worden.

De volgende adviezen kunnen je helpen naar een betere nachtrust:

1. Ga op vaste tijden naar bed
2. Zorg dat de slaapkamer zo donker mogelijk is.
3. Zorg ervoor dat de slaapkamer zo stil mogelijk is. Zelfs het tikken van een wekker kan er tijdens slaapperioden dat je bijna wakker bent ervoor zorgen dat je wakker wordt.
4. Houd de temperatuur van je slaapkamer tussen de 17 en 20,5 graden. Je lichaam warmt op tijdens het slapen en te veel warmte kan ervoor zorgen dat je wakker wordt.
5. Doe in het laatste uur voordat je gaat slapen geen inspannende activiteit meer. Zo geef je je brein alvast rust zodat het in de slaapstand kan komen.
6. Ga niet naar bed als je emotioneel bent. (boos, verdrietig etc)
7. Verzet je tegen draaien/woelen. Lig stil en wacht totdat je in slaap valt.
8. Ga op tijd naar bed zodat je minimaal 7 a 8 uur ononderbroken kunt slapen.
9. Als je ´s nachts vaak moet plassen, drink dan 2 uur voordat je naar bed gaat niets meer.
10.Gebruik, indien mogelijk, geen wekker om wakker te worden. Zo kan je natuurlijke bioritme zich herstellen.

Heb je al deze adviezen al geprobeerd en lukt het je nog steeds niet om in slaap te komen? In ernstige gevallen van slapeloosheid moet je vaak naar andere gebieden in je leven kijken.

Want:

• Je slaapt beter als je gelukkig bent
• Hoe tevredener je bent, hoe beter je slaapt
• Futloosheid leidt tot een slechte nachtrust, en een slechte nachtrust leidt tot futloosheid
• Medicatie, ook slaapmedicatie, verstoren je natuurlijke bioritmen en veroorzaken vaak slaapproblemen

Dankbaarheid

Je hoeft bij slaapproblemen niet je hele leven onder de loep te nemen. Wel is het belangrijk dat je je je bewust bent van wat stress oplevert en wat je lichaam uit balans brengt. Een mooie afsluiting van de dag helpt ook om beter en sneller in slaap te komen. Wat helpt is om je te focussen op de dingen waarvoor je dankbaar bent. Loop in je gedachte de afgelopen dag na en bedenk je waar je allemaal dankbaar voor bent. Door deze oefening verschuif je je aandacht naar positieve gedachten en gevoelens en krijg je een tevreden gevoel. Er iets niets zo waardevol als dat.